Salon del Mobile Milánó 2016
Nappali vagy hálószoba?
A legszembetűnőbb trend ma a bútorgyártásban, hogy látszólag összebékíthetetlen ellentétek mosódnak össze a különböző helyiségek berendezésében, s számtalan ilyen típusú berendezést találtunk a Salon del Mobile-en. „Néha nem tudtuk, hogy fürdőszobában vagy nappaliban járunk-e. A fürdőszobabútor egyes darabjait nyugodtan elhelyezhették volna a kanapé és a könyvesszekrény közé, észre sem lehetett volna venni, hogy ez egy fürdőszobaszekrény mosdóval”, mondja Miroslav Dobias a Démos trade marketing szakértője. A kiállításon a bútorok két irányzatot képviseltek: a minimalista, egyenes vonalakkal, kiegészítők és fogantyúk nélkül, valamint a luxus, amely a múltba való visszatérést képviseli, az antik bútor utánzatokkal. „A kiállított luxus bútorok elgondolkodtattak azon, milyen erősen befolyásolja a történelem az elképzelésünket arról mi is a luxus és a kényelem. Szinte az összes luxus stílusban kiállított bútorra rá lehetett volna írni – gyártva 1717-ben, „mondja Jan Stuchlík termékmenedzser.
A LED ma már természetes
A tervezőket minimalista hozzáállás a a lámpák alkalmazásának teljes elhagyására kényszeríti mert zavarják a terület tisztaságát, így a kiállításon szinte kizárólag LED világítással találkoztunk. „Főleg tükrök és szekrények háttérmegvilágításáról van szó. Érdekes volt a mosdó különféle megvilágítása és lenyűgöző volt az üvegmosdó háttérmegvilágítása. A LED átvilágította a mosdót és a vizet is”, mondja Miroslav Dobias. LED lámpák alkalmazása már Magyarországon sem számít újdonságnak, az asztalosok, tervezők, de maguk az ügyfelek is egyre nagyobb mértékben használják és igénylik.
A tiszta vonalat a fogantyú nélküli szekrények képviselik. Szakértő kollégánkat nagyon meglepte, hogy már nem alkalmaznak elektromos nyitású megoldásokat sem a konyhákban, sem más helyiségekben. „Azt vártuk, hogy a szekrényekben Servo-Drive lesz beszerelve és főleg az újdonságok a Blum cégtől Tip-on Blumotion (TOB), mechanizmus fogantyú nélküli nyitásra csillapítással. De szinte mindenütt ferde frontokkal vagy fogantyú nélküli profilokkal találkoztunk, melyeket széleskörben elismernek és kedvelnek már itthon is.”
Kísérletezés az anyagokkal
Mivel elmosódnak a határok a különböző terekben elhelyezett bútorok között, így eltűnnek a határok az anyagok felhasználásával kapcsolatban a konyhákban, fürdőszobákban vagy nappalikban. Így a tervezők szabadon engedhetik fantáziájukat, bármiféle kombináció megengedett és elfogadott. Összekapcsolták a furnért fémmel vagy kővel. Kiegészítették kerámiával, amely nagyon népszerű manapság, így sikerült a fémtől a műkőig bármit utánozni. Érdekes volt az alumínium keret és betét anyag kombinációja a szekrényfrontokon. „Alumínium keretek mindenütt láthatók voltak. Konstrukciókat gyártottak belőlük, amelyeket, mint polcok vagy vitrinek szolgáltak. Ez a változat könnyítette a bútorokat. A natúr alumíniumot főleg a sötét színek váltották fel – fekete, antracit vagy sötét antik bronz,” mondta Jan Stuchlík.
Luxus és kényelem a hálószobában
A hálószobabútorral a tervezők nem nagyon kísérleteznek. A hálószoba az a helyiség, ahol legkevesebb a feltűnő vagy zavaró elem. Az emberek többsége konzervatív, visszafogott berendezést választ, amely biztosítja a kényelmet. Ez a Salon del Mobile-en sem volt másképp. „Meghatározó szerepet töltöttek be a magas ágyak és beépített szekrények. A hálószoba szetteket éjjeliszekrényekkel, komódokkal vagy fésülködő asztallal egészítették ki”, mondja Miroslav Dobias. A tervezők a hálószobákban a történelmi és retró darabokat modernekkel vegyítették, ezzel is fokozva a luxusérzetet. De a kristálycsillárokat LED-re cserélték, amelyeket az ágyak, beépített szekrények és fésülködő asztalok háttérmegvilágításaként is alkalmazták.
Háborítatlan relax
Ami a színeket illeti, a hálószobabútorok nem voltak túl színesek, inkább a natúr, természetes színek domináltak, melyek az arany különböző divatos árnyalataival voltak kombinálva. Jan Stuchlík érdeklődését a kis lakások berendezésének megoldása keltette föl. „Nagyon érdekes volt az összecsukható ágy, amely csukott állapotban mint ülő garnitúra és polc szolgált. Amikor kinyílt a garnitúra hátsó része a polc az ágy lábává változott”. A legtöbb ágynak magas kontinentális formája volt kárpitozással. Ezeknek a népszerűsége Skandináviából, az Egyesült Államokból és az Egyesült Arab Emirátusokból gyorsan terjed a közép-európai régióba is, így a kérdés az, hogy csak aktuális divat irányzatról beszélünk, vagy az ágyak stabil és végleges alternatívája lesz-e.